Kā darbojas automašīnas motors

motorsVai jūs kādreiz esat atvēruši motora pārsegu un paskatījušies kas tur notiek? Automašīnas motors var izskatīties kā liels nekārtīgs metāla gabals, kas izveidots no caurulēm, stieplēm un visdažādākajiem vadiem.

Varbūt zinātkāres dēļ gribat zināt kas tur notiek. Vai gatavojaties pirkt jaunu automašīnu un esat dzirdējuši, ka ir tādas lietas, kā „3,0 litru V-6”, „dubultās kameras” vai degvielas iesmidzināšana”. Ko tas viss nozīmē? Automašīnas motora mērķis ir pārveidot degvielu tā, lai tā liktu automašīnai kustēties. Pašlaik vieglākais veids kā radīt kustību ir iekšdedzes dzinēji – sadegšana notiek cilindros. Ir dažādu tipu iekšdedzes dzinēji, piemēram, dīzeļmotori, turbomotori, gāzes motori. Tāpat ir dzinēji, rotoru vai divtaktu dzinēji. Katram no tiem ir savas priekšrocības un tūkumi. Ir arī ārdedzes motori. Senie vilcieni ar tvaika dzinējiem un tvaikoņi ir labākais piemērs kā darbojas ārdedzes dzinēji. Dedzinot kurināmo (akmeņogles , malku, mazutu) tvaika mašīnās tiek radīts tvaiks, kas liek mašīnām kustēties. Iekšdedzes dzinēji ir daudz efektīvāki (patērē daudz mazāk degvielas) nekā ārdedzes dzinēji, bez tam, iekšdedzes motori ir daudz mazāki nekā līdzvērtīgi ārdedzes motori. Tādēļ mēs arī uz ceļiem neredzam automašīnas ar tvaika dzinējiem.

Kā darbojas iekšdedzes dzinēji?

Kā jau minējām, paši populārākie un visvairāk izmantotie ir iekšdedzes dzinēji. No tiem vispopulārākie ir četrtaktu motori. Pamēģināsim īsi izskaidrot, kas notiek visās taktīs.

Četras iekšdedzes dzinēja taktis:

1) ieplūde, 2) kompresija, 3) darba gājiens, 4) izplūde. 

Pirmā takts – ieplūde. Kloķvārpstai griežoties, virzulis pārvietojas no augšējā maiņas punkta uz apakšējo maiņas punktu, cilindrā rodas retinājums, atveras ieplūdes vārsts un caur to cilindrā ieplūst degvielas un gaisa maisījums. Kad virzulis sasniedz apakšējo punktu, ieplūdes vārsts aizveras.

Otrā takts – kompresija. Kloķvārpstai griežoties tālāk, virzulis ceļas uz augšu un saspiež degmaisījumu. Abi vārsti ir aizvērti. Kad virzulis atkal sasniedz augšējo maiņas punktu, degmaisījums aizdegas (no sveces dzirksteles benzīna dzinējos, no saspiestās gāzes sakaršanas dīzeļdzinējos).

Trešā takts – darba gājiens (sadegšana). Maisījums strauji sadeg (eksplodē), stipri palielinās degšanas rezultātā radušos gāzu spiediens. Tās spiež virzuli, kas slīd lejup – veic darbu. Virzulis, slīdot uz leju, liek kustēties klanim, bet tas – kloķvārpstai. Šīs takts laikā abi vārsti ir aizvērti.

Ceturtā takts – izplūde. Virzulis nolaižas līdz apakšējam maiņas punktam, atveras izplūdes vārsts un caur to sadegšanas gāzes tiek izmestas no cilindra laukā, bet virzulis ceļas uz augšu. Šai taktij beidzoties, izplūdes vārsts aizveras.

Tagad, kad esiet iepazinušies ar to, kā darbojās auto motors, tad tas jums var palīdzēt auto iegādē – galvenokārt lietota auto iegādē.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *